Galati, Romania
Luni - Vineri
Dacă la adresa unui imobil este înregistrat un domiciliu fiscal, al unei persoane juridice, iar cheltuielile cu utilitățile revin, conform contractului și conform situației de fapt, în sarcina persoanei juridice, atunci impozitul clădirii se calculează ca și când clădirea este utilizată în scop nerezidențial. În situația în care în imobil se desfașoară activități mixte, respectiv rezidențiale, cât și economice (nerezidențiale), încadrarea impozităriii acelei clădiri este determinată de delimitarea spațiului care este folosit în scopuri rezidențiale, repectiv nerezidențiale.
Dacă suprafețele utilizate nerezidențial, în scop economic, nu sunt delimitate în mod contractual, atunci conform art. 459 din Codul Fiscal, impozitul este determinat de cine plătește utilitățile înregistrate la respectiva clădire. Dacă utilitățile sunt plătite de către persoana fizică (proprietarul), atunci clădirea este impozitată in regim rezidențial, iar dacă sunt plătite de catre persoana juridică, atunci clădirea este impozitată în regim nerezidențial.
Atunci când suprafețele sunt delimitate contractual, cu scop mixt, determinarea impozitului se face prin depunerea la autoritatea locală a unui raport de evaluare al unui evaluator autorizat de către ANEVAR, docuemnt ce trebuie refăcut și redepus la fiecare 5 ani.
Autorii noii legi au arătaat că în practică s-au întâlnit cazuri în care delimitarea nu putea fi făcută de către evaluator, astfel proprietarii fiind obligați sa declare întreaga suprafață în regim de impozitare nerezidențială, această situație majorând chiria persoanei juridice.
Pentru încurajarea activității antreprenoriale, înlăturarea birocrație și clarificarea legislației existente, proiectul prevede ca imobilele să poată fi încadrate ca fiind ”clădiri cu destinație mixtă” fără a fi nevoie de documentație cadastrală și fără întocmirea unui raport de evaluare la fiecare 5 ani.
În acest caz, suprafața folosită va fi indicată prin declarație pe propria răspundere, cu condiția ca cheltuielile cu utilitățile să nu fie înregistrate în sarcina persoanei care desfășoara activitatea economică, prevede noua lege.
Proiectul propunea inițial ca prevederile să se aplice pentru spațiile mici din cadrul clădirilor, de până la 50 metri pătrați, dar în forma finală a fost eliminat acest criteriu de suprafață.
Sursa Profit.ro